اخـلاق اصـالـت
نویسندگان
چکیده
جامعه شناسان، روانشناسان و معرفت شناسان از مدرنیته تفاسیر گوناگونی کرده اند و در جانبداری یا انتقاد از آن مواضع مختلفی گرفته اند، انتقادکنندگان، مدرنیته را فاقد بنیادهای اخلاقی ومبتنی برفردگرایی،علم گرایی ولذت گرایی می دانند.ازاین دیدگاه مدرنیته فاقد مبانی مشروعیت بخش اخلاقی و نشان دهنده انحطاط و افول انسان است، ولی از دیدگاه هواداران، مدرنیته دستاوردهای بسیاری داشته که می تواند کمبودهای اخلاقی آن را جبران کند. چارلز تیلور در کتاب اخلاق اصالت که از اولین تاریخ انتشار آن در 1991 تاکنون بارها تجدید چاپ شده است، با هر دو دیدگاه به مخالفت برخاسته است. به زعم او مدرنیته، از یک دیدگاه اخلاقی به نام «اصالت» برخوردار است که آن را از بنیادی مشروع و اخلاقی برخوردار می کند و نیز دارای وجوه گوناگون و متکثری است که تأکید بر هریک از آنها نتایج متفاوتی را به دنبال خواهد داشت. برای فهم فرهنگ معاصر و اصلاح آن، فهم مدرنیته و بنیادهای اخلاقی آن و وجوه گوناگون و متکثر این پدیده ضرورت دارد. در مقاله زیر، فشرده ای از استدلال های تیلور، آنچنان که در این کتاب ترسیم شده است، از نظر خوانندگان می گذرد.
منابع مشابه
تقـدم اخـلاق بر فلـسفه در اندیشة ایمانوئل لویناس
این مقاله به بررسی تقدم اخلاق بر فلسفه نزد لویناس پرداخته است. لویناس با محور قراردادن «دیگری» در کانون اخلاق خود نگاهی کاملاً متفاوت با نگاه سنتی به اخلاق اتخاذ کرده و مفاهیمی از قبیل دیگری، چهره، زبان، نامتناهی، تعالی را در تقابل با مفاهیمی مثل من یا خود، حلول، بازنمایی و تمامیت قرار میدهد. او بر همین اساس اخلاق را بر فلسفه مقدم میداند و اخلاق خود را نوعی فلسفة اولی معرفی میکند که ماهیتاً با...
متن کاملتقـدم اخـلاق بر فلـسفه در اندیشه ایمانوئل لویناس
این مقاله به بررسی تقدم اخلاق بر فلسفه نزد لویناس پرداخته است. لویناس با محور قراردادن «دیگری» در کانون اخلاق خود نگاهی کاملاً متفاوت با نگاه سنتی به اخلاق اتخاذ کرده و مفاهیمی از قبیل دیگری، چهره، زبان، نامتناهی، تعالی را در تقابل با مفاهیمی مثل من یا خود، حلول، بازنمایی و تمامیت قرار میدهد. او بر همین اساس اخلاق را بر فلسفه مقدم میداند و اخلاق خود را نوعی فلسفه اولی معرفی میکند که ماهیتاً با...
متن کاملتقـدم اخـلاق بر فلـسفه در اندیشة ایمانوئل لویناس
این مقاله به بررسی تقدم اخلاق بر فلسفه نزد لویناس پرداخته است. لویناس با محور قراردادن «دیگری» در کانون اخلاق خود نگاهی کاملاً متفاوت با نگاه سنتی به اخلاق اتخاذ کرده و مفاهیمی از قبیل دیگری، چهره، زبان، نامتناهی، تعالی را در تقابل با مفاهیمی مثل من یا خود، حلول، بازنمایی و تمامیت قرار میدهد. او بر همین اساس اخلاق را بر فلسفه مقدم میداند و اخلاق خود را نوعی فلسفة اولی معرفی میکند که ماهیتاً با...
متن کاملبنیادهای اخلاق دینی و سکولار
چکیده موضوع اخلاق دینی و اخلاق سکولار در تاریخ فلسفه ابتدا در رساله اتوفرون، افلاطون مطرح شده است. افلاطون در این رساله به این مسأله می پردازد و به این نتیجه می رسد که خدا به این دلیل که امر خوب، خوب است به آن فرمان داده است. او پایه اخلاق را غیردینی می دانست، ولی با شروع قرون وسطی و حاکمیت کلیسا بر مبانی دینی اخلاق تأکید شد، یکی از مهم ترین نظریات اخلاقی، نظریه امرالهی است. این نظریه در جهان...
15 صفحه اولتأثیرپذیری شجاع در فصل دوم کتاب انیسالنّاس از منابع فارسی و عربی
سرزمین کهن ایران همواره زادگاه ادیبان و دانشمندانی بوده است که توجّه به امور اخلاقی را سرلوحـة کار خود قـرار دادهاند. از دیرباز کتابهای چندی در زمینة اخـلاق و تربیـت نگاشـته شـده اسـت. «انیسالنّاس» یکی از این کتابهای اخلاقی و تربیتی است که در سال 830 هجری قمری به دست شخصی گمنام به نام «شجاع» به رشتة تحریر درآمده است. وی این کتاب را به پیروی از قابوسنامه در بیست فصل نگاشته است و در لابهلای مط...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
روش شناسی علوم انسانیناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
ISSN 1608-7070
دوره 8
شماره 30 2002
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023